Bakancs, bogár, kacsa. Elvetemült autósoknak nem kell külön bemutatni őket, a fiatalabbak inkább a két utóbbi jármű megújult változatát ismerhetik. Mi azonban hagyománytisztelő - s ez esetben szerető - módon az eredeti, ma már "kult" autók izgalmas fejlődését mutatjuk be. Ez esetben a kacsáét.
S van is ebben valami. A motor hangja, a szardíniásdobozhoz hasonló módon letekert ponyva ad valamilyen bohókás, felhőtlen szabadságérzetet. Ami pedig az összetartást illeti: "vérbeli" kacsások minden mást félredobnak, ha valaki segítséget, véleményt, tanácsot kér tőlük, hogy odaadó és túláradó szeretettel beszélhessenek kedvencükről. De vajon honnan ered ez az el nem múló rajongás e rút kis jószág iránt?
![]() |
Pierre Michelin |
A gumigyáros Michelin testvérek már 1922-ben felvetették egy kisautó ötletét, s most, hogy már gyáruk is lett hozzá, adva volt a nagyszerű lehetőség! A cég alelnöke, az örökösen szürke öltönyt viselő Pierre Boulanger a következőképp képzelte el az új kis szerkezetet: a kocsinak el kell tudni szállítania 4 embert és 50 kiló krumplit, vagy egy hordócskát, 60 km/ó sebességgel, 3 literes fogyasztással... Ára a Traction Avant árának harmada lehet...Egy kezdő, vagy egy asszony is tudja vezetni...Rossz utakon is használható legyen ...Szántóföldön autózva egy kosár tojásnak nem szabad összetörnie.
![]() |
Boulanger az ál-karosszériával |
Pierre Michelin 1937. december 29-én halálos autóbalesetet szenvedett, ezért a cég irányítását Pierre Boulanger, az akkor 50 esztendős "szürke öltönyös ember" vette át. A kisautó elkészítésének ötlete egyre erősebben motoszkált fejében, így csakhamar a tervezők csapata is összeállt. André Lefebvre konstruktőr és Flaminio Bertoni karosszériatervező ötleteire joggal lehetett számítani, hiszen ők a Traction Avanttal már bizonyítottak. Jean Muratet foglalkozott a karosszériával, Maurice Sainturat a motorral, Alphonse Forceau a rugózással, fékekkel és az erőátvitellel. Az irányítást Boulanger persze nem engedte ki kezéből, gyakran időzött a műhelyben, szorgalmasan figyelte a munkák állását és minden prototípust saját maga próbált ki. Munkatársai nagyon jól tudták, hogy ha Boulanger egy kocsiba nem tudott kalapban beszállni, azt a prototípust el is lehetett felejteni. (Talán ezért lett ilyen magas a kacsa?!)
![]() |
André Lefebvre az egylámpás modellel |
A rugózásnál a Traction Avantnál bevált torziós rugókat alkalmazták, a motor pedig kéthengeres, vízhűtéses boxermotor volt, amelyen közvetlenül a főtengely végére szerelték a dinamót, s önindítója sem volt, hanem kurblival lehetett mozgásra kényszeríteni. Felmerült a manapság fűnyíróknál használatos berántózsinóros megoldás is, de azt a nőkre való tekintettel elvetették. A sebességváltó akkor három fokozatú volt. (Később is csak eggyel növekedett.) A látványosabb változást természetesen a karosszérián lehet követni, ami ma már igen meghökkentőnek tűnhet. A tervezők félthették találmányuk titkát, ezért az is előfordult, hogy az elkészített prototípust ál-karosszériával rejtették el a kíváncsi pillantások elől.
![]() |
Nem volt más lehetőség, mint a terveket összecsomagolni, és biztonságos helyre szállítani. Az addig elkészült autókat 1 db kivételével megsemmisítették, mert nem akarták, hogy felfedezésükből bármi a megszálló németek kezére jusson. Legalábbis ez a hír járta mindaddig, amíg 1994-ben a cég normandiai Ferté-Vidame-ban lévõ, farmnak "álcázott" 800 hektáros titkos kísérleti telepén, egy fészer padlásán elfalazva, szalmával letakarva meg nem találtak további három példányt. A háború ideje alatt a világ, de főként a németek szeme elől rejtve folytatták tovább a tervezést, kísérletezést.
![]() |
Mivel minden rossz véget ér egyszer, a háború is befejeződött. 1945 volt, újult erővel folyt tovább a munka. Talán épp a háború alatti autózási tapasztalatok hozták meg azt a döntést, hogy a sérülékeny, problémás, elcsöpögős-felforrós vízhűtés helyett léghűtésű legyen a motor. Nem lehetett ez olyan nagy ügy, hiszen Walter Becchia, a motormágus Lucien Girard segítségével - állítólag három nap (!!!) alatt - át is alakította a motort. A szürke öltönyös, keménykalapos Boulanger hallani sem akart négysebességes váltóról, szakértői azonban ezt az ötletet már nem vetették el a kedvéért. Rafináltan betettek egy negyedik fokozatot, amit "gyorsító" fokozatnak neveztek el. Az 1950-60-as évjáratú kocsiknál a negyedik sebességet valóban csak a harmadikból lehetett megtalálni és visszaváltáskor is a harmadikba kellett visszaváltani, és úgy lehetett a megszokott módon szabadon választani. (Ha Boulanger nem lett volna ennyire konzervatív, lehet, hogy a kacsák ma már öt sebességfokozattal futnának?!) De a karosszériáról se feledkezzünk el, amit Bertoni alaposan átvarázsolt, így a rugózás is megkapta mai fekvő tekercsrugó alakzatát
![]() |
Vincent Auriol és Pierre Baulanger |
El is érkezett 1948 októbere, a 35. Párizsi Autószalon ideje. Az autókiállításra a legnagyobb titokban, vászonnal letakarva érkezett a három kocsi, s mindvégig letakarva is maradt, éjjel-nappal külön őrök vigyáztak, nehogy avatatlan személy - pláne a konkurrencia - a lepel alá pillanthasson.
Az izgalom fokozódik, október 7-én délelőtt megnyitották az autószalont, a kocsikról pedig lerántották a leplet. Ahogy akkoriban szokás volt, a megnyitón jelen volt mindenki, aki csak számít, természetesen a köztársasági elnök, Vincent Auriol is, akinek Boulanger büszkén mutatta meg "gyermekét". Nem minden gyerek szép, de akkor is illik dicsérni. Auriol azonban csak kétkedőn pislogott, miközben egy-két "hmmm"-öt dünnyögött az orra alatt. Vegyes érzelmeihez a sajtó is csatlakozott, ami a kritikákból nyilvánvalóvá is vált. Charles Faroux, az akkori szaksajtó "guru"-ja úgy kommentálta, hogy: "A Citroën bemutatta egy kisautó makettjét " ... " azért makettet mondok, mert a kocsinak nincs motorja."
![]() |
Első találkozás a közönséggel |
A gyártást csak 1949-ben kezdték el a Levallois-i üzemben, 876 darabbal. Ez már akkor is kevés volt, az első meglepetésből, döbbenetből felocsúdott közönség pedig egyre hevesebben érdeklődött a kocsi iránt.
![]() |
1954-et írtak akkor, mikor a 12 Le-s motorú kacsa 70 km/órával robogott a közutakon, s amikor addig hűtőtárcsán viselt jelvénye körül eltűnik az ovális alakzat. Az ülések borítása állítólag Boulanger feleségének köszönhető, aki egy alkalommal - amikor férje büszkén mutogatta neki az "újszülöttett" - így szólt : "Pierre, talán tehetnél belülre egy kis szövetet is!" A szófogadó férj pedig tett, ha takarékos módon is.
A kilométeróra akkor még külön egységként a szélvédő bal alsó sarkában lapult, az alatta lévő tekerőgomb elfordításával lehetett reteszelni az ablaktörlő szerkezetet. A műszerfal kis tábla volt, minek közepén egy amperméter, mellette csupán egy-két kapcsoló árválkodott. Nehogy elvonja a vezető figyelmét. Az önindító egy húzókar volt, ami egy bowden segítségével mechanikusan végezte mindazt, amit ma a behúzómágnesnek kell intéznie. Viszont nem fordult elő vele az, ami sok Kacsával, hogy önindítózáskor "se kép, se hang". Ilyenkor a gyakorlott kacsás elegánsan kinyitja a motorháztetőt és a behúzómágnesre mért lezser kalapácsütéssel próbálja jobb belátásra bírni a makacskodót. Az autónak pedig lelke van! Sőt, humorérzéke is. Az igen bonyolult - már-már csodaszámba menő - ajtózár-megoldása olyan, mint falun a 00-ás trónhelyé. Gyakran előfordult, hogy egy-egy erőteljesebben bevett balkanyarnál a jobb hátsó ajtó - a többi közlekedő nem kis riadalmára - elegánsan kinyílt és békésen lengedezett. Ilyenkor az utasnak hátra kellett nyúlnia és egy finomnak nem nevezhető mozdulattal be kellett csapnia. A következő kanyarnál pedig lehetett készülni az újabb akrobatikus mozdulatra. No de egy olyan tökéletes autón, mint ez, ilyen apróságok felett átsiklik az ember.
![]() |
Örökifjú |
Aztán eljött a szomorú nap! Mangualde-ban (Portugália), 1990. július 27-én legördült a futószalagról az utolsó 2CV, egy szürke-fekete Charleston Citroën "Prototype".
Ebből tehát az is kiderül, hogy teljesen felesleges a kiskacsa rendszáma alapján megtippelni korát, mert az tizenhárom évnél mindenképp öregebb autó. Ezért van az is, hogy rajongói féltő szeretettel ápolják őket, így szinte kortalanná válnak, s korosabb példányai is vidáman poroszkálnak az utakon, szinte fennhangon dúdolva, hogy "Nem csak a húszéveseké a világ!" Vagy csak az övék igazán!
Csomós Éva
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
hurvinka · http://www.velorexklub.hu 2013.10.20. 01:04:43